097-990-91-19
066-532-64-77
Час роботи:
Цілодобово

Ранній початок реабілітаційних заходів після інсульту, які проводяться з перших днів інсульту (якщо дозволяє загальний стан хворого) і допомагають прискорити і зробити повнішими відновлення порушених функцій, запобігти розвитку вторинних ускладнень (застійної пневмонії, тромбофлебіту, контрактур, пролежнів, м'язової дистрофії).Реабілітація повинна починатися ще в неврологічному відділенні і тривати в реабілітаційному відділенні лікарні або в реабілітаційному центрі (санаторії).Хворі і члени їх сімей повинні брати активну участь в реабілітаційному процесі (зокрема, у виконанні "домашніх завдань" в другій половині дня і у вихідні дні).Прогноз відновлення багато в чому визначається розміром і розташуванням ураженої ділянки мозку, а також точністю і повнотою виконання реабілітаційних заходів.

Основним методом реабілітації інсультних хворих з порушеннями рухів є лікувальна фізкультура (кінезотерапія), в завдання якої входить відновлення (повне або часткове) обсягу рухів, сили і спритності в уражених кінцівках, функції рівноваги, навичок самообслуговування.

У спеціальних реабілітаційних центрах окрім кінезотерапії хворим призначається електростимуляція нервово-м'язового апарату уражених кінцівок і проводяться заняття із застосуванням методу біологічного зворотного зв'язку.
Заняття лікувальною фізкультурою починають вже в перші дні після інсульту, як тільки дозволять загальний стан хворого і стан його свідомості. Спочатку це пасивна гімнастика (руху у всіх суглобах уражених кінцівок здійснює не хворий, а реабілітолог, або інструктуються ним родичі або доглядальниця). Вправи проводяться під контролем пульсу і тиску з обов'язковими паузами для відпочинку.

Надалі вправи ускладнюються, хворого починають садити, а потім навчають сідати самостійно і вставати з ліжка. У хворих з вираженим парезом (розладом рухів) ноги цьому етапу передує імітація ходьби лежачи в ліжку або сидячи в кріслі. Хворий вчиться стояти спочатку з підтримкою методиста, потім самостійно, тримаючись за приліжкові раму або спинку ліжка. При цьому хворий прагне рівномірно розподіляти вагу тіла на уражену і здорову ноги. Надалі пацієнт навчається ходьбі. Спочатку це ходьба на місці, потім ходьба по палаті з опорою на приліжкові раму, потім самостійна ходьба з опорою на чотири-або трехножную тростину.

До самостійної ходьбі без опори хворий може приступити тільки при хорошій рівновазі і помірному або легкому парезі ноги. Відстань і обсяг пересування поступово збільшуються: ходьба по палаті (або квартирі), потім ходьба по лікарняним коридором, по сходах, вихід на вулицю і, нарешті, користування транспортом.

Відновлення самообслуговування і інших побутових навичок також відбувається поетапно. Спочатку це навчання найпростішим навичкам самообслуговування: самостійному прийому їжі, навичкам особистої гігієни; потім - навчання самостійного одягання (що досить непросто при паралізованою руці), користуванню туалетом і ванною. Самостійно користуватися туалетом і ванною хворим з гемипарезом (неповний параліч однієї половини тіла) і атаксією (розладом координації) допомагають різні технічні пристосування: поручні біля унітазу, скоби в стінах ванної кімнати, дерев'яні стільчики у ванні. Ці пристосування неважко зробити як в лікарні, так і в домашніх умовах.

При хорошому відновленні навиків самообслуговування і ходьби хворих треба долучати до домашніх робіт; хворих молодого віку з легкими постінсультнимі порушеннями слід готувати до повернення на роботу.